Новыя звесткі пра лютэранскую кірху

Старажытны горад Полацк, на вялікі жаль, захаваў не так многа помнікаў архітэктуры мінулага. Па розных прычынах храмы і кляштары былі разбураны людзьмі або знарок, або зруйнаваны падчас войнаў. Да так званых «шчаслівых» будынкаў можна аднесці былую лютэранскую кірху, размешчаную на вуліцы Ніжне-Пакроўскай. Гэтая пабудова сёння з'яўляецца адзіным помнікам новай готыкі ў нашым горадзе. Чырвоная цэгла, шпіль, востраканцовыя вежы - пінаклі, стрэльчатыя вокны – гэта характэрныя асаблівасці архітэктуры гатычных храмаў. Усё гэта можна ўбачыць і ў полацкай царкве. Даследчыкі ў 1980-я гг., пазнаёміўшыся з дакументамі розных архіваў, так і не змаглі знайсці дакладнай даты пабудовы кірхі. Храм адносілі або да канца ХІХ ст., або да пачатку ХХ ст. І толькі ў 2008 г. супрацоўнікам Краязнаўчага музея пашанцавала. Сярод дакументаў Нацыянальнага гістарычнага архіва Рэспублікі Беларусь было знойдзена некалькі лістоў і зваротаў полацкіх лютэранаў, рапарт полацкага паліцмайстара, дзе вызначалася дакладная дата пабудовы. Так, лютэранская кірха была ўрачыста адкрыта 18 снежня 1888 года. Храм асвяцілі ў гонар Святой Марыі. Пабудаваны ён быў за паўтара гады. Да гэтага віцебскі пастар звычайна праводзіў набажэнствы ў драўляным малітоўным доме. Але дом ужо даўно патрабаваў капітальнага рамонту, таму пабудова  храма з цэглы была проста неабходна. Атрымаўшы дазвол, Дэпартамент духоўных спраў іншаземнага веравызнання за даволі кароткі час пабудаваў у Полацку новы мураваны храм. На адкрыцці кірхі прысутнічалі некалькі пастараў: Каролін з Віцебска, Бітнэр з Дынабурга, Мірзаліс  са Смаленска, Альгаўзен з Арла, былі запрошаны таксама полацкія гарадскі галава  і паліцмайстар. У архіўных дакументах паведмалялася, што  колькасць  лютэран у Полацку і павеце ў той час складала каля 850 чалавек, але свайго мясцовага пастара не было. Абрад асвяшчэння пачаўся ў 10 гадзін раніцы. Духавенства і прыхажане сабраліся спачатку ў былым малельным доме, дзе Каролін прачытаў развітальную пропаведзь. Затым у новую царкву перанеслі Святыя дары і Евангелле, правялі  богаслужэнне - спачатку на нямецкай мове, а потым на лацінскай. Пасля службы ў 16 гадзін у памяшканні жаночага пансіёна спадарыні Вільгельміны Рульковіус адбыўся званы абед. У пансіён, які месціўся на вуліцы Ніжне-Пакроўскай у эканамічным доме Багаяўленскага манастыра, былі запрошаны акрамя членаў царкоўнага савета, пастары, кіраўніцтва горада, а таксама Міравы суддзя Цішэ і Кіраўнік Дынабургска-Віцебскай чыгункі Фрыдэ. Апошнія прымалі непасрэдны ўдзел у пабудове полацкай Евангелічна-Лютэранскай царквы Святой Марыі.

У 1900 г. зноў была ўтворана полацкая парафія. У дакументах сустракаецца імя і полацкага святара Фелікса Максімавіча (або Максіміліянавіча) Берчы. Яго дом месціўся ў Полацку на вуліцы Ніжне-Пакроўскай каля кірхі. Пасля рэвалюцыі адносіны да рэлігіі ў новай краіне змяніліся. Па ўспамінах  краязнаўцы Івана Дэйніса храм быў закрыты ў 1924 г., а з пачатку 1930-х гг. у былую кірху перавялі з Сафійскага сабора Акруговы краязнаўчы музей. Ёсць звесткі відавочцаў, што падчас Вялікай Айчыннай вайны ў царкве зноў праходзілі набажэнствы. Дакладна вядома толькі тое, што музейныя калекцыі былі поўнасцю разрабаваны. У пасляваенны час у кірсе  некаторы час месціўся гарадскі кінатэатр, потым там захоўвалі зерне, а ў 1950 г. у храме зноў размясцілася экспазіцыя полацкага музея. Можа, дзякуючы менавіта гэтаму наш горад захаваў прыгожы помнік неаготыкі, які, нягледзячы на нешматлікія перабудовы, не згубіў сваёй мастацкай каштоўнасці да сённяшняга часу.

 

Каталог сайтов 1BY.BY Rating All.BY Каталог TUT.BY